Relationskompetence
Menneskelige relationer er komplekse. Vi kan i mødet med andre så hurtigt komme til at føle os trådt på eller forbigået - uden det er hensigten fra den anden. Eller vi kan suge andres følelser til os eller tynges af en særlig stemning på kontoret. Og alt sammen står i vejen for, at vi får gjort vores arbejde.
Relationskompetence handler om at forstå og navigere mere bevidst i komplekse menneskelige interaktioner. Det indebærer ligesom compassion en dyb forståelse og omsorg for andres behov og følelser - og for dine egne ditto.
Ved at udvikle din relationskompetence styrker du din evne til at indgå i meningsfulde, nærende og udviklende relationer med andre mennesker. Også når der er konflikter. Vi arbejder med de svære samtaler, der ofte må tages i arbejdssituationer, hvad enten du er leder eller medarbejder.
Via træning i relationskompetence lærer vi at udtrykke, hvem vi er, hvordan vi afgrænser os selv og tager personligt ansvar for vores eget, så det ikke forpurrer samarbejdet. Vi kommer tættere på, hvad vi ønsker mere af i samspillet med andre og lærer at udtrykke vores behov med integritet og styrke.
Når ledere formår at navigere i relationer med compassion, bliver arbejdspladsen et rum, hvor medarbejdere føler sig trygge.